5 moduri de a-ti creste stima de sine

De Guy Winch

Toată lumea e în favoarea unui respect de sine ridicat, dar cultivarea lui poate fi surprinzător de grea. Psihologul Guy Winch explică cauza, descriind metode inteligente ce ne pot ajuta să progresăm. 

Respect de sineMulți dintre noi recunosc valoarea ameliorării sentimentului stimei de sine. Atunci când respectul de sine este mai ridicat, pe lângă faptul că suntem mai mulțumiți de noi înșine, suntem de asemenea mai rezilienți. Studiile scanării creierului demonstrează că, atunci când avem un respect de sine mai ridicat, suntem mai înclinați să resimțim răni emoționale precum respingerea și eșecul ca fiind mai puțin dureroase și să ne revenim mai rapid de pe urma lor. Când respectul de sine este mai ridicat, suntem de asemenea mai puțin vulnerabili la anxietate; punem în libertate mai puțin cortizol în sistemul circulator atunci când suntem stresați, fiind mai puțin probabil ca el să persiste în sistemul nostru.

Dar pe cât de minunat este să ai mai mult respect de sine, se dovedește că ameliorarea lui nu e o treabă ușoară. În pofida diversității nesfârșite de articole, programe și produse ce promit să ne mărească respectul de sine, realitatea este că multe din ele nu dau rezultate, fiind probabil ca unele dintre ele să ne facă să ne simțim chiar mai rău.

O parte din problemă este că respectul de sine e în primul rând instabil, întrucât poate fluctua de la o zi la alta, dacă nu de la o oră la alta. Complicând și mai mult lucrurile, respectul de sine cuprinde atât sentimentele noastre generale despre noi înșine, cât și felul în care ne considerăm în domenii specifice ale vieții noastre (de exemplu, în calitate de tată, asistentă medicală, sportiv etc.).  Cu cât este mai plin de sens un domeniu particular al respectului de sine, cu atât este mai mare impactul pe care îl are asupra respectului de sine general. Grimasa de pe fața cuiva, atunci când simte gustul cinei nu prea delicioase pe care ai pregătit-o, va răni mult mai mult respectul de sine al unui bucătar, decât pe al cuiva pentru care a găti nu constituie un aspect semnificativ al identității sale.

În ultimul rând, a avea un respect de sine ridicat este într-adevăr un lucru bun, dar numai dacă el este moderat. Un  respect de sine foarte ridicat – precum cel al persoanelor narcisiste – este adesea foarte instabil. Astfel de persoane ar putea fi mai mereu foarte mulțumite de ele însele, dar ele tind de asemenea să fie extrem de vulnerabile la critici și feedback negativ, reacționând la acestea în maniere ce le împiedică dezvoltarea psihică.

Acestea fiind spuse, cu certitudine că e posibil să ne ameliorăm respectul de sine, dacă o facem corect. Iată cinci metode de a ne întări respectul de sine, atunci când el este scăzut:

1. Folosește corect afirmațiile pozitive

Afirmațiile pozitive precum „Voi avea un mare succes!” sunt extrem de populare, dar prezintă o problemă serioasă – tind să îi facă pe oamenii cu respect de sine scăzut să fie și mai nemulțumiți de ei. De ce? Pentru că atunci când respectul de sine este scăzut, astfel de declarații sunt pur și simplu prea contrare convingerilor noastre actuale. În mod ironic, afirmațiile pozitive dau rezultate pentru o categorie de persoane – cea a persoanelor al căror respect de sine este deja ridicat. Pentru ca afirmațiile să dea rezultate atunci când respectul de sine scade, persoana respectivă trebuie să se forțeze să facă afirmațiile mai credibile. Spre exemplu, să schimbe afirmația „Voi avea un mare succes!” cu „Voi persevera până voi reuși!”

2. Identifică-ți competențele și dezvoltă-le

Respectul de sine se dezvoltă demonstrându-ne competența și realizarea reală în domenii din viața noastră importante pentru noi. Dacă te simți mândru că ești un bucătar bun, organizează mai multe dineuri. Dacă ești un alergător bun, înscrie-te la curse de alergare și antrenează-te pentru ele. Pe scurt, dă-ți seama care sunt competențele tale de bază și găsește ocazii și cariere care să le pună în evidență.

3. Învață să accepți complimentele

Unul din cele mai delicate aspecte ale ameliorării respectului de sine este acela că, atunci când nu suntem mulțumiți de noi înșine, tindem să opunem mai multă rezistență la complimente – chiar dacă ele ne sunt făcute când avem cel mai mult nevoie de ele. Stabilește-ți deci obiectivul de a tolera complimentele atunci când le primești, chiar dacă te fac (și în mod sigur te vor face) să te simți incomod. Cea mai bună cale de a evita reacțiile reflexe de respingere a complimentelor este să pregătești o serie de răspunsuri simple și să exersezi să le folosești automat, de fiecare dată când primești un feedback bun (de exemplu, „Mulțumesc” sau „Sunteți foarte amabil”). În timp, impulsul de a nega sau refuza categoric complimentele va scădea – fapt ce va fi de asemenea un bun indiciu că respectul tău de sine devine mai puternic.

4. Elimină autocritica și introdu compasiunea de sine 

Din păcate, atunci când respectul de sine e scăzut, avem tendința de a-l diminua și mai mult, fiind autocritici. Întrucât obiectivul nostru este să ne mărim respectul de sine, avem nevoie să înlocuim autocritica (care e aproape întotdeauna inutilă, chiar dacă pare convingătoare) cu compasiunea de sine. Mai exact, de fiecare dată când începe să apară monologul interior autocritic, întreabă-te ce i-ai spune unui prieten drag dacă ar fi în situația ta (tindem să avem mai multă compasiune pentru prieteni decât pentru noi înșine) și direcționează acele comentarii spre tine însuți. Procedând astfel, vei evita să-ți diminuezi și mai mult respectul de sine prin gânduri critice și vei contribui în schimb la mărirea lui.

5. Afirmă-ți valoarea reală

S-a demonstrat că exercițiile următoare ajută la refacerea respectului de sine, după ce acesta a suferit o lovitură. Fă o listă cu calitățile tale importante într-un context anume. De exemplu, dacă ai fost respins de persoana cu care ai avut o întâlnire romantică, enumeră calitățile care te fac să fii o perspectivă bună de relație (de exemplu, ești loial sau disponibil emoțional); dacă nu ai reușit să obții o promovare, enumeră calitățile care fac din tine un angajat valoros (ai o etică de muncă sănătoasă sau ești responsabil). Alege apoi o calitate de pe listă și scrie un scurt eseu (unu până la două paragrafe) despre motivul pentru care calitatea respectivă e valoroasă și potrivită pentru a fi apreciată în viitor de alte persoane. Fă exercițiul zilnic, timp de o săptămână sau de fiecare dată când ai nevoie să-ți ameliorezi respectul de sine.

Concluzia este că ameliorarea respectului de sine necesită un pic de muncă, întrucât implică dezvoltarea și păstrarea unor obiceiuri emoționale mai sănătoase, dar faptul de a o face și mai ales de a o face corect îi va asigura investiției tale un mare profit emoțional și psihic.

Urmărește-l pe Guy Winch: De ce trebuie să ne acordăm cu toții prim-ajutor emoțional?

https://www.ted.com/talks/guy_winch_the_case_for_emotional_hygiene?language=ro

Despre autor

Guy Winch este un psiholog licențiat care lucrează cu persoane individuale, cupluri și familii. Cea mai recentă carte a sa se numește Emotional First Aid: Healing Rejection, Guilt, Failure, and Other Everyday Hurts (Prim-ajutor emoțional: vindecarea respingerii, sentimentului de vinovăție, eșecului și altor răni cotidiene). El scrie articolele binecunoscutului blog Squeaky Wheel (Roata care scârțâie) de pe PsychologyToday.com și este autorul lui The Squeaky Wheel: Complaining the Right Way to Get Results, Improve Your Relationships and Enhance Self-Esteem (Roata care scârțâie: plângându-te într-un mod adecvat îți ameliorezi relațiile și îți mărești respectul de sine). De asemenea, el scrie articole de blog pentru Huffington Post.

Sursa: http://ideas.ted.com/5-ways-to-build-lasting-self-esteem/

Traducere: Ana Nicolai

Leave a Reply