6 sfaturi pentru rezolvarea conflictelor


De Chelsea Catlett

Metode inteligente de a te ocupa de viitoarea situație încinsă, împărtășite de Nadia Lopez. Ea trebuie să știe, căci e directoarea unei școli.

Nadiei Lopez, directoarea fondatoare a lui Mott Hall Bridges Academy, nu îi sunt străine provocările. Când a fondat școala din Brownsville, Brooklyn – unul din cartierele cu cele mai multe cazuri de violență și cu cea mai mare lipsă de servicii sociale și medicale suficiente din New York City –, a făcut-o știind că nu va fi o sarcină ușoară. „În locurile unde există provocări, problema cea mai mare este că nu știm ce anume cauzează provocarea – nu o poți înțelege corect, așa că nu poți pune întrebările potrivite”, spune Lopez. Înarmată cu o tolbă de experiență dobândită în mediul corporatist și educațional (înainte a lucrat la Verizon și ca profesoară la Fort Greene, Brooklyn), Lopez a înfruntat cu perseverență, eleganță și pasiune constantă, nenumărate obstacole. Aici ea împărtășește câteva din metodele ei preferate de reducere a intensității conflictului – aplicabile în situații ce apar departe de sala de clasă.

1. Fii vulnerabil.

Ce faci pentru a reface moralul și a-i inspira din nou pe ceilalți să vadă viziunea ta, atunci când vă confruntați cu circumstanțe solicitante? Deși ar putea părea nerezonabil, faptul de a fi deschis și onest cu echipa ta în momentele grele demonstrează un sentiment de încredere, ce se poate transforma în respect reciproc. „Începe prin a fi foarte clar și transparent”, împărtășește Lopez. „Eu vorbesc foarte deschis atât cu echipa mea, cât și cu elevii.” Să împărtășești despre punctul în care te lupți stimulează un ecosistem al înțelegerii și susținerii și face mult mai mult bine decât să simulezi că ești liderul neînfricat și perfect.

2. Fii conștient.

Oprește-te și întreabă: „De ce nu funcționează asta?” La Mott Hall Bridges Academy, Lopez prioritizează timpul pentru conversații față în față. „Fac verificări”, explică ea. «Uneori creez focus-grupuri*, în care mă întâlnesc cu un grup de profesori și îi întreb ce se întâmplă și ce putem face ca să mărim moralul echipei, iar același lucru îl fac cu copiii. Îi întreb „ce părere aveți despre asta?” Apoi mă consider responsabilă de modalitatea în care trebuie să facem analize adecvate în școală, în scopul de a merge mai departe.”

(* Focus-grupul este o tehnică de cercetare calitativă, ce constă în stabilirea unei discuții pe o temă dată cu un grup alcătuit de regulă din 8-10 participanți. Metoda permite obținerea unor informații de mare profunzime referitoare la motivațiile și comportamentele categoriilor de interes. Tehnica poate fi aplicată în domenii diverse. N.tr.)

3. Centrează-te.

Un director are de-a face cu provocări ce vin din toate părțile – de la elevi, angajați și administratori. Iar atunci când lucrurile iau proporții – și o fac adesea – Lopez are diverse instrumente și tehnici pe care le folosește pentru a o ajuta în abordarea situației cu calm și în mod practic. Pentru a putea fi un mediator calm și rațional, mai întâi caută să se centreze. (A fi calm este atât de important, încât ea caută să petreacă cel puțin 15 minute în fiecare zi bucurându-se de liniște neîntreruptă. „Sunt o ființă umană și pot reacționa”, recunoaște ea, așa că a-și aloca acest moment, chiar înainte de apariția conflictului, este esențial pentru a avea un răspuns ferm.) De asemenea, ea e încrezătoare să gestioneze situații pe lângă prieteni sau membri de familie. „Ghidarea lor tinde să aibă în esență cele mai bune intenții ale tale”, spune ea. În plus, pe cei dragi nu îi deranjează să arate unde anume poți ameliora lucrurile. În final, ea consideră că notarea lucrurilor pe hârtie o ajută să le pună în perspectivă și să dea un răspuns, indiferent că respectiva chestiune merită lupta – sau că e momentul să meargă mai departe.

4. Condu medierea.

Atunci când joacă rolul de conciliator, Lopez explică ce așteaptă de la cei aflați în dezacord (foarte similar regulilor de la grădiniță: nu țipi, aștepți să-ți vină rândul să vorbești, respecți momentul când vine rândul unei persoane să explice lucrurile din perspectiva sa), pentru a crea un spațiu sigur pentru comunicare sinceră. „E necesar să stabiliești protocoale și reguli de implicare”, spune Lopez. „Suntem aici pentru că am fost suficient de maturi pentru a spune că vrem să fim responsabili în rezolvarea problemei.”

5. Ascultă în mod profund și activ.

În discuțiile încordate, e important să recunoaștem sentimentele fiecărei părți implicate și să folosim limbajul reflexiv, pentru a arăta că ele au fost auzite. De multe ori, emoțiile îndelung păstrate, ce-și au originea în alte surse, pot stârni neînțelegeri și furtuni între două persoane. «Există foarte multe „el a spus”, „ea a spus”, iar oamenii ajung să fie prinși în sentimentele lor», împărtășește Lopez despre interacțiunile emoționale la care e martoră, între elevii ei, părinți și chiar profesori. Sarcina ei este să nu devină implicată. „E necesar să fii plin de compasiune și să fii empatic”, afirmă ea.

6. Recunoaște, respectă și mulțumește. Repetă operațiunea.

Pentru a-i face să se simtă apreciați pe ceilalți, nu e nevoie de mii de dolari. Un simplu email, mesaj sau bilețel scris de mână (la modul ideal, înmânat personal) are puterea de a mișca profund și de  a ține la distanță incidentele provocatoare. Într-o situație recentă, Lopez s-a întrebat sincer dacă personalul ei se simte apreciat sau nu. Aveau oare senzația că ea le este alături, orice s-ar întâmpla? Și le-a scris un bilețel scurt. «Pe el scria doar „Mulțumesc. Îți mulțumesc pentru că ești prezent”», își amintește Lopez. Recunoașterea dedicării unei persoane și a capacităților ei liniștește preventiv apele ce pot deveni tulburate.

Nadia_Lopez_De ce să fondăm o școală? Ca să închidem o închisoare (https://www.ted.com/talks/nadia_lopez_why_open_a_school_to_close_a_prison?language=ro)

Despre autoare

Chelsea Catlett este redactorul paginii de internet a lui TED.

Sursa: http://ideas.ted.com/6-tips-for-dealing-with-conflict/

Traducere: Ana Nicolai

Leave a Reply