Alimentație și dietă pentru controlul greutății?

Alimentație și dietă pentru controlul greutății?

Dr. Monica N. Starkman / On Call

Iată câteva sfaturi eficiente care au la bază psihologia.

Sursa: Domeniul public – Pixabay

Hrănirea este o necesitate biologică, iar natura ne-a înzestrat cu mecanisme puternice pentru a sista foamea și a căuta plăcere, consumând alimente savuroase.

În același timp, excesul de greutate stresează sistemele biologice, astfel că influența unor hormoni precum insulina scade, fiind favorizată apariția unor boli cum ar fi hipertensiunea și boala coronariană.

Cel mai bine este să cooperăm cu impulsurile noastre biologice de a mânca de plăcere, decât să luptăm împotriva lor. Aceste metode bazate pe psihologie pot ajuta în acest sens.

 

Evită sentimentul de privare, neinterzicându-ți niciun aliment anume

Două lingurițe din orice aliment nu vor distruge un plan de alimentație relativ sănătos. Dacă la o petrecere ți se oferă spumă de ciocolată sau prăjitură cu brânză și căpșuni, să știi că nu trebuie să te privezi. Oferă-ți opțiunea de a mânca – limitând cantitatea la două lingurițe.

Stimulează centrii plăcerii din creier, profitând din plin de aceste două lingurițe. Lasă fiecare îmbucătură să alunece ușor pe limbă înainte să o înghiți, pentru a angrena toți receptorii gustului, astfel ca ei să îi transmită creierului un semnal puternic.

Include în planul tău de alimentație obișnuit alimentele preferate

De exemplu, dacă îți place untul de arahide sau ciocolata, le poți include în mod regulat, ca făcând parte din mesele tale. Află numărul de calorii ale acestor alimente preferate. Pentru alimente preferate care au valori calorice mari, cum ar fi nucile și ciocolata, verifică tabelele și reține valorile lor calorice pentru o porție, astfel ca să mănânci o porție care are 100 de calorii.

Fă un pact cu tine cu privire la alimentele favorite

De pildă, dacă hotărăști să consumi zilnic o porție de ciocolată care are 100 de calorii, negociază un acord ferm cu tine: dacă încalci înțelegerea și mănânci o a doua porție, în ziua următoare nu vei mai putea avea porția obișnuită. Evitarea unei privări ulterioare îți va aduce o voință crescută de a respecta porția zilnică.

Ține pe blatul de bucătărie fructe și legume colorate 

Atunci când vrei o gustare, ele vor fi primele care îți vor atrage privirea. Culorile oferă un stimul vizual plăcut. Schimbă tipul de alimente lăsate la vedere, astfel ca să existe noutate, păstrând ca alimente obișnuite pe cele care ar fi preferatele tale. Printre alimentele care să fie păstrate pe blatul de bucătărie se numără avocado, bananele, mandarinele, ardeii grași mici și fructele de sezon, precum struguri și felii de pepene.

Un beneficiu al alimentelor ținute pe blatul de bucătărie este acela că gustul multor alimente se ameliorează atunci când ele nu sunt ținute în frigider. Cercetările au arătat că, cu cât alimentul este mai cald, cu atât va avea un gust mai dulce.

Lasă pe rafturile magazinului alimentele pe care nu te poți abține să nu le mănânci – consumă-le la petrecerea altcuiva

Aproape toată lumea poate numi câteva alimente care, după ce ai luat din ele o îmbucătură, îți stimulează în mod inevitabil impulsul de a mânca mai mult. Unele sunt dependențe comune, precum chipsurile de cartofi. Industria alimentară lucrează asiduu pentru a concepe aceste alimente, de asemenea manieră încât oricui îi este aproape imposibil să le reziste.

Întrucât regula de două lingurițe pentru aceste alimente care provoacă multă dependență este foarte greu de aplicat, nu te stresa încercând să opui rezistență acasă acestor alimente. Pur și simplu nu le cumpara pentru a nu le avea în casă.

În schimb, dă-ți voie să le consumi ocazional, atunci când îți sunt oferite altundeva. În acest fel, știind că uneori îți poți lua o doză din ele, nu te vei simți privat. În alte locuri vei avea rețineri. De exemplu, acasă la altcineva jena – și alți dependenți – te vor împiedica să mănânci toate chipsurile de cartofi din bol.

Despre autoare

Dr. Monica Starkman este profesor asociat emerit de psihiatrie la Universitatea din Michigan. Romanul ei, The End of Miracles/Sfârșitul minunilor, dezvăluie într-o manieră plină de suspans complexitatea și puterea minții umane.

Sursa articolului: https://www.psychologytoday.com/blog/call/201706/dieting-and-eating-weight-control

Traducere: Ana Nicolai

Leave a Reply