Ce este moralitatea?

MoralitateaPentru că în ultima jumătate de an tot mai mulți oameni m-au întrebat ce este de fapt moralitatea, am decis să postez un scurt material despre modul în care înțeleg eu binele din perspectiva morală.

Trebuie spus de la început că noțiunea de bine are o natură mai subiectivă, personală, dar și o natură mai obiectivă, faptică.

Aș putea spune că, pentru mine, poate fi bine să ofer o sumă de bani unui om sărac pentru că doresc să fac o faptă bună. Totodată, altcineva poate considera că această faptă nu este una morală, pentru că astfel încurajez cerșetoria. Aici stă subiectivul și personalul din spatele moralității. În acest sens, putem spune întotdeauna că binele este interpretabil, existând o mulțime de perspective din care pot fi privite sau judecate faptele noastre reale.

Pe de altă parte, există și un caracter mai obiectiv care ne arată că o faptă este imorală atâta timp cât provoacă rău deliberat unei alte persoane, prin opoziție, o faptă bună oferind ajutor sau susținere celor din jur.  Sigur, în discuțiile critice asupra eticii, Kant ar fi obiectat serios împotriva obiectivității la care mă refer aici. Sunt însă convins că există criterii mai obiective și unele mai subiective în privința aprecierilor de natură morală.

Discuțiile pot fi interminabile din perspectiva interpretării faptelor bune sau rele. Oricât de mult ne-am strădui să facem bine, binele acesta se poate transforma uneori în rău, fără voia noastră. Iar asta se întâmplă în același fel în care un eveniment potențial rău se poate transforma într-unul bun. Dacă însă totul ar fi discutabil, atunci moralitatea nu ar mai avea sens. Cine ar fi atunci capabil să judece crimele unui ucigaș în serie atunci când acesta este convins că face un bine omenirii întregi prin uciderea prostituatelor sau a agențiilor de pază corupți.

Este clar faptul că apariția legilor și a dreptului în Asia Mică și Roma antică a avut de-a face cu stabilirea unor criterii generale în privința moralității. Totuși, dincolo de litera legii, moralitatea însăși a rămas o problemă nelămurită în termeni clari și neinterpretabili. Asta pentru că ea reprezintă o problemă profund personală, care ține de nivelul de dezvoltare personală al individului.

Cu siguranță că furtul, încălcarea proprietății altora, privarea de libertate, agresarea celuilalt sau crima rămân fapte definite în general ca imorale. Însă, pe măsură ce personalitatea noastră se dezvoltă spre o gândire mai amplă, mai complexă, care nu mai este centrată doar pe nevoile proprii, binele și moralitatea primesc un caracter mai general, atingând și alte domenii ale vieții, nepersonale sau transpersonale. Astfel, se dezvoltă un grad mai înalt de înțelegere sau empatie, de conștiență sau asumare pentru nevoi și necesități ale unui grup mai mare de oameni, ale unei epoci, chiar ale omenirii.

Dacă pentru un om cu nivel scăzut de dezvoltare a personalității sale a oferi bani săracilor este o garanție a moralității personale, pe măsură ce se dezvoltă, omul își dă seama că este o diferență mare între a dori cu adevărat să ajuți un frate-om din bunătate și a-l ajuta din frica egoistă de a nu fi un bun creștin. În același sens, devine o preocupare morală pentru unii oameni grija pentru ecologie, pe măsură ce dezvoltarea personală individuală depășește spațiul nevoilor strict egocentriste. Astfel, faptele obișnuite încep să fie privite dintr-o perspectivă mai amplă, care implică mai multe filtre. Într-un anumit sens, aș putea spune că, pe măsură ce dezvoltarea noastră personală este mai înaltă, viața se complică, iar moralitatea devine și ea o problemă mai complicată.

Preocuparea pentru bine, pentru etic, pentru moral este caracteristică celor care au parcurs un drum serios în dezvoltarea lor personală sau spirituală. Din acest motiv puțini își pun problema moralității la acest nivel. Binele la un nivel mai înalt rămâne tot o problemă individuală. Probabil că cel mai clar criteriu este timpul în această privință.

Doamne-ajută la o lume în care dezvoltarea noastră personală să ne apropie de subtilități mai profunde ale binelui și moralității, pentru a putea dezvolta noi legături sociale, pentru a ne asuma noi sarcini în viața de zi cu zi, bazate și pe binele general obiectiv, nu doar pe pe cel personal subiectiv!

Articol scris de Sebastian Stanculescu

Sursa: http://sebastianstanculescu.ro/ce-este-moralitatea/

Leave a Reply