Performanta la job

Performanta la job nu inseamna sa fim niste robotei care executa si nu pun intrebari. Din fericire oamenii au inceput sa se mai trezeasca si organizatiile sa aplice principii mai etice si mai morale, mai ales daca vorbim de companii de renume pentru care fericirea angajatilor conteaza.

Totusi, mai sunt multe de integrat, de aceea avem nevoie de idei de referinta in ceea ce priveste sanatatea organizationala. In primul rand, termenul de HR este perimat. Organizatiile au inteles ca oamenii nu sunt doar o resursa care produce profit, ci sunt cumparatori si vanzatori la randul lor. Cum adica? Adica exista un schimb permanent. Compania cumpara serviciile angajatului in contul salariului din fiecare luna iar angajatul vinde inapoi companiei si implicit beneficiarului acesteia serviciile sale.

Ceea ce inseamna ca relatiile trebuie sa fie win-win. Ca angajatul sa vanda cat mai eficient serviciile sale are nevoie de un mediu de lucru care sa il stimuleze, sa il sustina profesional, personal si social si care sa il faca sa recomande si unui prieten acea companie pentru care lucreaza el.

Cum ar fi firesc sa fie? Ce inseamna engagement?

Iata cateva intrebari pe care angajatii ar fi firesc sa le astepte din partea angajatorilor:

  • Care este lucrul la care se pricep cel mai bine? Intr-o era in care s-a demonstrat stiintific cum ca multi-tasking-ul  este neperformant poate ar fi important sa punem accent pe ceea ce oamenii stiu sa faca cel mai bine. Daca de exemplu, eu ca si angajat stiu sa fac foarte bine interviuri, atunci compania ar trebui sa ma incurajeze in aceasta directie.
  • Care este lucrul care le face cea mai mare placere? In momentul in care facem ceva cu placere, sansele sa dam randament sunt maxime. Pentru ca ne este la indemana, depunem efort mai putin si facem cu drag acel lucru. Companiile ar putea sa fie atente la acest aspect si sa ii mute pe unii angajati pe alte pozitii daca observa abilitati crescute in acea arie.
  • Care este cel mai important lucru pe care il ofera in organizatie? Daca oamenii simt ca ceea ce fac are un scop pentru altii asta ii face sa aiba un sentiment de apartenenta, lucru extraordinar de important. Cand stim ca ceea ce facem este util cuiva, contam, ceea ce ne face si mai implicati in munca noastra.
  • Cum poate compania sa sustina pasiunile oamenilor? Daca la ultimul job mi s-a spus sa las psihologia la poarta, ei bine, pe modelul “asa-nu” ar fi important sa celebram cumva echilibrul dintre viata personal si viata profesionala si sa integram lucrurile care ne fac placere in programul nostru de lucru. Indirect, acest lucru poate aduce beneficii nebanuite, de la o comunicare mai buna, educatie continua, la relatii de munca mai bune. 1/3 din viata noastra este alocata muncii, ceea ce inseamna ca noi mergem acolo cu sperantele noastre, cu visele noastre, cu intreaga noastra fiinta.
  • Care este viziunea oamenilor pentru viitor? Pentru ca oamenii isi schimba din ce in ce mai des locul de munca, e important ca oamenii sa fie incurajati in viziunea lor. Nu putem stii niciodata cand ne vom intalni in contexte sociale diferite si cum incurajarea companiei sa fi fost importanta la momentul respectiv. Daca oamenii au fost multumiti la locul de munca, chiar daca ei nu mai lucreaza acolo, pot oricand recomanda oameni care sa lucreze acolo. Recomandarea este cea mai buna reclama. Si cand mergem la medic ne interesam dinainte la apropiati care ar fi cel mai potrivit.
  • Cum poate munca sa imbunatateasca relatiile sociale si personale? Ei bine, foarte mult, pentru ca suntem interconectati. S-a demonstrat ca unul dintre motivele principale care poate creea disengagement  poate fi relatia de cuplu deficitara. S-ar fi gandit cineva la una ca asta?

Acestea fiind spuse, pentru cei care inca traiesc in era B2B am o veste buna. Era H2H ( Human to human ) este aici si avem nevoie sa ne adaptam la un nou mod de gandire. Este de datoria noastra a angajatilor si angajatorilor sa evoluam.

Articol scris de Roxana Pana, psiholog.

 

Leave a Reply